Philips, dan is het goed

Er was een man, laten we hem Rik noemen, die altijd door de gang van het woonzorgcentrum liep, doelloos en gefrustreerd. De zeer actieve man, die een lange carrière bij Philips achter de rug had, kon niet leven met het ‘niets’ doen in zijn nieuwe verblijf.  

Eén van de zorgverleners had een idee. Hij plaatste in zijn kantoor een extra computerscherm, toetsenbord en computer. Op het scherm stond prominent het logo van Philips, en vanuit de gang sprong dat scherm meteen in het oog. 

Toen Rik de volgende dag weer aan het wandelen was, zag hij het Philips-logo, ging het kantoor binnen en zette zich neer aan het toetsenbord. Rik klikte op de muis en een Excel-document kwam tevoorschijn. Rik begon ijverig te tikken en ging zo enkele uren aan het werk: druk in de weer met cijfers en tabellen.  In zijn belevingswereld was hij terug aan het werk bij Philips, waar hij altijd een belangrijke functie uitoefende en dat verminderde zijn onrust en frustratie, het gaf Rik weer een doel aan de dag.

 
Tip:
Probeer je aanbod af te stemmen op de belevingswereld van de persoon met dementie en durf creatief uit de hoek te komen.